maanantai 23. huhtikuuta 2012

Hmmph...:)

Tuli sitte ajokieltoa ke. aamuun. Siis "uudelle" autolle, ei mulle... Ihan hyvin nyt oon saannu nukuttua ja muutenkin oon ollu jo autojen suhteen rauhallisimmilla mielin, mutta nyt.. Tänään menin Toyotan merkkiliikkeestä kysymään et onko ton ikäsissä moottoreissa ollu enään sitä öljypumpun takkuamis vikaa, josta sitten johtuisi koko koneen syrppäys.. Siinä sitten ohimennen selitin että tossa se dieselin ääni/ venttiliäänet kuuluu hyvin liikkeelle lähdettäessä matalilla kierroksilla ja myöskin korkeammilla kierroksilla ohitettaessa tms.. Siihen siellä todettiin että ääntäminen johtuu ehkä suuttimista joiden johdosta öljypumpun sihti tukkeutuu -> öljypumppu poks -> kone rikki... .. . Öljynvaihdon yhteydessä sen sihdin vissiin näkee kun osaa lampun kanssa oikeasta kohtaa katsoa. Siellä siis ke. öljynvaihto. Ei tohon ois vielä tarttennu pitkään aikaan öljyjä vaihtaa, mutta sieltä sanottiin että sen asian kannattaa selvittää nyt pian kun auton myyneellä liikkeellä ois mahdollisesta sihdin tukkeutumisesta korvausvastuu.. Siihen venttiiliääneen en itse alkuun ajaessani mitenkään paljon huomiota kiinnittännyt kun kuitenkin Saksalaisperäisissä tai yleensä eurooppalaisissa dieseleissä on hiljaisempi se dsl. ääni mitä noissa.
Nyt mieleni rupes siis taas kehittään niitä suuria mahdollisi ongemia tostakin auton vaihdosta. En siis tieä saako ens yönä vaihteeks nukuttua kunnolla, luultavasti en. Todennäköisesti siinä ei oo se sihti tukossa kun sieltä pihalta lähti juuri samanlainen auto sinne mennessäni ja siinä oli ulospäin vieläkin kovemmat diesel äänet.. Parhaassa tapauksessa autoni siellä hyväksi todetaan öljynvaihdon yhteydessä, mutta häviänhän silloinkin öljynvaihtoon kuluvat rahat, mitä juuri nyt ei jostain kumman syystä ois.. Jos se sihti kumminkin on karstan tukkima häviän pahimmillaan koneremontin summan, jos sen mulle myyneen liikkeen kanssa ei palautus onnistuiskaan. Lain mukaanhan kaupanpurun kuitenkin pitäis mahdollisesta tapauksesta onnistua, en kyllä voi toisaaltaan ottaa sitä rikkinäistä Skodaakaan takaisin..
Rupiaa pikkuhiljaa tuntumaan että mulle kannattavin auto ois sopivan vanha, pikkukoneinen bensa, käsivaihteinen ja halpa kinneri jolla olisi niin huono ajaakkin ettei siihen ees paljoa kilometreja vuodessa kertyis. Toinen vaihtoehto olis uus auto jossa on takuu. Toi jälkimmäinen vaihtoehto ois toki mukava, mutta mutta.. Uudet yleensä maksaa aika paljon ja rahaa ei mitenkään ylenmäärin ois...
Toivotaan nyt kuitenkin että öljyvaihdon yhteydessä se hyväks todetaan ja häviäisin vaan pelkät öljynvaihtorahat, tällöin hermot säästyis jotka menis siinä tapauksessa jos kauppaa pitäis yrittää ruveta purkaan..
.........................
Äskön tunnin päikkärit välissä ja nyt mieli on jo pikkasen rauhaisampi.
Eilen illalla rupesin tarkemmin suunnittelemaan tohon autoon takatelttaa, jolloin siellä telttaosassa ois seisomakorkeus ja nukkuminen hyvin onnistuis autonkin puolella, siellä myös tarkenis paremmin kuin maata vasten. Tarvikkeet mulla sen telttaosan tekemistä varten kyllä aika pitkälle löytyis, ainoastaan muutamia kumisia kiinnikkeitä tarttis ostaa, että siihen ois varaakin. Kalareissuilla ja mahdollisilla leirintäalue yöpymisillähän tommonen ois ihan käypänen, eikä sitä asuntovaunua missä ei oo mitään mukavuuksia tarttis raahata mahd. reissuilla perässä. Mutta mutta, nyt siis saa kumminkin jäädyttää noi auto-teltta-ajatelmat ainakin keskiviikoks asti...
Jooh.. Nyt rupeaa vaikuttaan todennäköiseltä että jos tostakin autosta joutuu luopumaan mun tuleva autoni on joku -70 luvun lopun Lada Niva. Niissä ei oo mittarissa oikeen pitkästi kilometreja ikinä kun niissä ei oo kun viis kumeroa mittarissa ettei satojatonneja voi näkyä.. Ja särkyviä osia on vähän (lue, niissä on ylipäätään vähän mitään osia). Ja se ajomukavuus, niillä ei ajotuntumassa oo juurikaa eroa ajaako tiellä vai sen vieressä. Tämän ansiosta niihin tulee myöskin hyvin vähän kilometreja (niillä ei tosiaan oikein pitkiä matkoja viitsi ajaa). Ylinopeussakkojakaan ois monin paikoin hyvin vaikea saada kun ne eivät yksinkertaisesti kulje kovaa. Ja öljyäkään niihin ei yleensä tarvi vaihtaa, riittää kun joka tankkauksen yhteydessä vaan lisää öljyä.
Siinä taitaa olla mun tuleva autoni..:)

                               Paperille jo illalla sitä takatelttaa mietin...

Ei kommentteja: